Teistická evoluce není skutečným problémem!
Teistická evoluce (nazývaná také evoluční stvoření) získává v evangelikálních kruzích stále větší vliv a mnozí jsou tím znepokojeni. Je však skutečným problémem? V tomto článku tvrdím, že teistická evoluce je založena na hlubším problému než je přijetí milionů let, který má ve skutečnosti své kořeny v odmítnutí autority Písma v reakci na tvrzení vědecké většiny.
Teističtí evolucionisté se většinou hlásí ke křesťanství; mnozí z nich jsou dokonce evangelikálové[1]. Věří, že Bůh stvořil původní hmotu, která „explodovala“ při „velkém třesku“ před 13,8 miliardami let. Podle jejich názoru Bůh do této původní hmoty zabudoval přírodní zákony, které vědci objevili. Přirozenými procesy se tato hmota vyvinula ve hvězdy, galaxie, planety a první živou buňku. Během posledních 3,5 miliardy let se tato první buňka vyvinula přirozeným výběrem a mutacemi do všech rostlin, zvířat a lidí, kteří kdy žili, včetně nás dvou. Většina teistických evolucionistů zastává názor, že Adam a Eva byli buď mýtus, nebo pokud jsou historičtí, tak se během milionů let vyvinuli z nějakého opici podobného tvora.
Je překvapivé, že tento názor v církvích, seminářích a křesťanských vysokých školách intenzivně propagují The BioLogos Forum v USA a The Faraday Institute ve Velké Británii.
Nedávno pětadvacet křesťanských učenců znepokojených rostoucím vlivem teistické evoluce sepsalo 1010 stránkovou odpověď. Tato kniha byla nazvána Teistická evoluce: A Scientific, Philosophical, and Theological Critique (2017). V jejích 33 kapitolách jsou uvedeny velmi pádné důvody pro odmítnutí biologické evoluce (tj. neodarwinistické evoluce), včetně evoluce člověka.
Teistická evoluce je skutečně problém. Ale skutečně je to ten problém? V následujícím textu budu tvrdit, že problémem je jakýkoli názor na stvoření a stáří Země, který popírá buď část, nebo celou přesnou historii Genesis 1–11. Jak ukážu, neúplné čtení Genesis 1–11 významně podkopává autoritu Písma a základy evangelia. Přesně to dělají všechny pohledy na starou zemi.[2] Odmítají sice biologickou a antropologickou evoluci, ale snaží se sladit Bibli s příběhem miliónů let geologické a kosmologické evoluce. Takové pokusy však selhávají z následujících pěti důvodů.[3]
1. Všechny pohledy, které mluví o staré zemi, jsou falešné, protože popírají jasné biblické učení, že Bůh stvořil svět v šesti doslovných dnech před nějakými šesti tisíci lety.
Dny v Genesis 1 jsou zjevně doslovné, 24hodinové dny jako naše dny. Jak poznamenali Jason DeRouchie a Kenneth Gentry, kontext vždy určuje význam slova v jakémkoli jazyce. Hebrejské slovo překládané jako „den“ je yom. V Genesis 1,5 je doslova definováno jako jeden cyklus temného období (nazývaného noc) a světlého období (nazývaného den), stejně jako my dnes definujeme den. Šestkrát je slovo yom modifikováno číslovkou a refrénem o večeru a jitru, což všude jinde ve Starém zákoně znamená doslovný den (jak vyplývá z kontextu). Yom je doslovně definován v 1,14, kde Bůh říká, že stvořil slunce, měsíc a hvězdy, abychom mohli měřit doslovná období let, ročních období a dnů.
Uvažujte také o tom, že pokud Bůh tvořil po dlouhou dobu (tj. miliony let), mohl to naznačit jinými hebrejskými slovy. Mohl použít dor (v překladu čas, období nebo generace).[4] Nebo si mohl vypůjčit aramejské slovo, například zeman nebo iddan (v překladu období, čas nebo doba).[5] Nebo mohl použít některé výrazy, jako například „po mnoha dnech“[6] nebo „po několika letech“[7] nebo „nesčíslné tisíce let“[8] nebo „léta z generace na generaci“.[9] Všechny tyto možnosti měl náš vševědoucí a nekonečně moudrý Bůh k dispozici, ale žádnou z nich si nevybral. Místo toho použil jediné hebrejské slovo, které znamená doslovný den.
Nejvýmluvnější je, že Exodus 20,11 je Božím vlastním komentářem ke Genesis 1 a tento verš jasně říká, že Bůh stvořil za šest dní. Jak to víme? Protože přikázání o sabatu pro člověka zakládá na stvoření světa v šesti dnech, přičemž sedmého dne Bůh odpočívá. Exodus 20,11 stojí jako nepřekonatelná kamenná zeď proti jakémukoli pokusu napasovat miliony let kamkoli do Genesis 1, ať už do dnů, mezi dny nebo před dny, protože Bůh říká, že v šesti dnech stvořil nebe, zemi, moře a všechno, co je v nich. Protože země byla stvořena v Genesis 1,1, Exodus 20,11 nás informuje o tom, že první den stvoření začal v Genesis 1,1, nikoliv 1,3. To znamená, že země byla stvořena v 6 dnech. Před oněmi šesti dny v Genesis 1 nebyl žádný čas ani žádné stvořitelské činy.
Jak dávno tedy byly ty doslovné dny stvoření? Od týdne stvoření uplynulo jen o něco více než 6000 let. Rodokmeny v Genesis 5 a 11 uvádějí, že od Adama k Abrahamovi uplynulo asi 2000 let. Několik veršů ve Starém a Novém zákoně ukazuje, že Abraham žil přibližně 2000 let před naším letopočtem. I když teoreticky by v Genesis 5 a 11 mohla chybět jména (protože hebrejské slovo „zplodil“ nebo „stal se otcem“ ve Starém zákoně neznamená vždy doslovný vztah otec-syn), nemohou chybět roky, protože věk každého otce je uveden v době, kdy se „syn“ narodil.[10]
2. Všechny pohledy, které mluví o staré zemi, jsou falešné, protože jsou v rozporu s biblickým učením o smrti.
Myšlenku milionů let historie Země vytvořili deističtí a ateističtí amatérští geologové na konci osmnáctého a na počátku devatenáctého století (padesát let předtím, než Darwin zveřejnil svou evoluční teorii).[11] Tito lidé vědomě odmítali Genesis a předpokládali, že tvorové ve fosilním záznamu sedimentárních horninových vrstev existovali dávno před stvořením člověka.[12] Fosilní záznam je však záznamem smrti, nemocí, masožravých zvířat, ostnů a masového vymírání. V jakémkoli pohledu na starou Zemi tu tedy byla smrt mnohem dříve než člověk, a to v masovém měřítku po miliony let. V Bibli však byl člověk stvořen dříve, než do stvoření vstoupila jakákoli lidská nebo zvířecí smrt.
V Genesis 1 Bůh opakovaně říká, že prvotní stvoření bylo dobré, a ve verši 31 prohlašuje, že vše bylo „velmi dobré“. V Genesis 1,29–30 se píše, že člověk a všechna zvířata a ptáci byli před pádem vegetariáni.
V Genesis 3,14–19 se píše, že když Adam zhřešil, Bůh fyzicky proklel hada, který svedl Evu, proklel ostatní zvířata, proklel zemi (mimo zahradu Eden), aby plodila trní a bodláčí. Adama a Evu odsoudil k budoucí fyzické smrti. Z pohledu Nového zákona je v Římanům 8,18–25 jasné, že celé stvoření je nyní v zajetí marnosti a zkaženosti a čeká na návrat Krista, který jednoho dne odstraní prokletí a obnoví stvoření do stavu života a spravedlnosti bez smrti.
Biblický pohled na svět je: Stvoření – pád – vykoupení – obnova. Ve vědecké teorii, která se běžně nazývá „velký třesk“, příběhu trvajícím miliardy let, který se kreacionisté starého světa všech směrů snaží uvést do souladu s Genesis, však žádný pád ovlivňující vesmír neexistuje.[13] Z hlediska biblické teologie a příslibu spásy padlému světu je to obrovský problém.
3. Všechny pohledy, které mluví o staré zemi, jsou falešné, protože ignorují nebo odmítají globální potopu v době Noemově.
Písmo jasně učí, že Noemova potopa byla jedinečná, historická, katastrofální, globální potopa, při níž byli zničeni všichni lidé, suchozemská zvířata a ptáci, kteří nebyli v arše – spolu se spoustou mořských živočichů a rostlin – a povrch země, který existoval před potopou, se radikálně změnil.[14] Nejednalo se o mýtus ani o lokální potopu v mezopotámském údolí. Zastánci staré Země globální potopu ignorují nebo odmítají.
To je však chyba. Pokud by potopa proběhla tak, jak je popsána v knize Genesis, způsobila by masivní erozi a sedimentaci a pohřbila by spoustu tvorů, z nichž by se později staly zkameněliny ve vrstvách hornin. Nemohlo by se stát, že by se odehrála a nezanechala po sobě žádné fyzické důkazy po celé Zemi. Evoluční geologové však popírají, že by existovaly nějaké důkazy o globální potopě.
Pokud tedy věříme v miliony let, musíme globální potopu ignorovat nebo odmítnout. Pokud však věříme Božímu slovu o Noemově potopě, musíme miliony let odmítnout. Logicky nemůžeme věřit v obojí.
4. Všechny pohledy, které mluví o staré zemi, jsou falešné, protože jsou v rozporu s tím, co řekl Ježíš.
Ježíš byl kreacionista mladé Země, jak dokládá Nový zákon. Například četné zprávy v evangeliích ukazují, že Ježíš bral Genesis jako přímou doslovnou historii.
Vezměme si Marka 10,1–9. V této pasáži se farizeové ptali Ježíše na rozvod. Odpověděl jim tak, že je odkázal zpět na Genesis a potvrdil, že Bůh stvořil pouze dvě pohlaví a manželství stvořil jako svazek jednoho muže a jedné ženy na celý život. Ježíš řekl, že tomu tak bylo „od počátku stvoření“. Podle Ježíše tedy byli Adam a Eva již na počátku stvoření, nikoli miliardy let po počátku, jak o vzniku prvních lidí tvrdí evolucionisté.[15]
5. Všechny pohledy, které mluví o staré zemi, jsou falešné, protože představa milionů let geologické a vesmírné historie je založena na stejném naturalistickém (tj. ateistickém) světonázoru, na kterém je založena biologická evoluce.
Myšlenka miliónů let vznikla na konci osmnáctého a na počátku devatenáctého století, tedy více než padesát let předtím, než Darwin publikoval svůj Původ druhů (1859). Do roku 1850 většina církve přijala miliony let a snažila se tuto „dávnou dobu“ napasovat na Bibli pomocí teorie mezer nebo pohledu na dny jako věky v Genesis 1.[16] Díky spisům bezbožníků, jako byli James Hutton a Charles Lyell, spolu s pomocí vyznavačů křesťanské geologie, kteří ignorovali biblický text, byly Noemova potopa a biblická chronologie odmítnuty. Místo nich začala být geologie ovládána třemi filozoficko-náboženskými předpoklady protibiblického světonázoru, který nazývám „uniformní naturalismus“. Tyto předpoklady – z nichž žádný nelze prokázat žádným vědeckým experimentem nebo výzkumem – jsou následující:
1. Vše, co existuje, je fyzické.
2. Vše musí být vysvětleno časem plus náhodou plus přírodními zákony působícími na hmotu.
3. Procesy geologických změn (eroze, sedimentace, vulkanismus, zemětřesení atd.) působily v minulosti vždy stejnou rychlostí, frekvencí a silou, jakou pozorujeme dnes v průměru za rok. V podstatě šlo o pomalé, postupné změny v průběhu milionů let.
Stejné předpoklady použil Darwin v biologii při vytváření své teorie biologické evoluce a stejně tak postupovali astronomové při vytváření svých evolučních teorií vzniku hvězd, galaxií, planet, sluneční soustavy atd.
Z tohoto historického hlediska křesťané, kteří se brání biologické evoluci, ale přijímají miliony let, nepřijímají vědecké skutečnosti; nevědomky se pod rouškou „vědy“ kompromitují s naturalistickým (tj. ateistickým) světonázorem. Z tohoto důvodu jsou všechny názory na starou zemi falešné, protože zahrnují (vědomé či nevědomé) přijetí naturalistických předpokladů.
Závěr
Nakonec všechny pohledy, které hlásají dlouhé stáří země, nejen teistická evoluce, odmítají nebo podkopávají či bagatelizují jasné učení Písma o tom, kdy a jak Bůh stvořil, o důsledcích Božího prokletí při pádu, o Ježíšově učení, které souvisí se stářím stvoření, a o celosvětové potopě v Noemově době. Tyto názory proto podkopávají evangelium a autoritu Božího slova. Tato ztráta autority je také klíčem k pochopení morálního chaosu, který v současnosti postihuje západní svět. Opravdu záleží na tom, čemu věříme v souvislosti s Genesis 1–11.[17]
[1] Většina římských katolíků, pravoslavných a liberálních protestantů je teistickými evolucionisty, stejně jako někteří židé.
[2] Např. teorie mezery, teorie dne-věku, rámcová hypotéza, pohled mezery-den-mezera-den, pohled analogických dnů, pohled kosmického chrámu, teistická evoluce, progresivní stvoření atd.
[3] Další argumenty pro můj postoj naleznete zde.
[4] Viz např. Genesis 7,1, Exodus 3,15 a 31,13 a Deuteronomium 32,7.
[5] Viz např. zeman použitý v Nehemiášovi 2,6 a Danielovi 2,16.2.21.4.36 a 7,25 nebo iddan použitý v Danielovi 4,16.23.25 a 32.
[6] Viz např. Jozue 23,1 a 1. Královská 18,1.
[7] Viz např. Daniel 11,6.
[8] Podobně jako v Genesis 24,60.
[9] Viz např. Jóel 2,2 (ČSP).
[10] Viz můj článek s názvem „Kdy byl stvořen Adam?“, který je pátou kapitolou knihy Searching of Adam (Hledání Adama).
[11] Podívejte se na hodinovou online přednášku „Miliony let: která vychází z mého doktorandského výzkumu publikovaného pod názvem Velký bod obratu: Katastrofální omyl církve v geologii – před Darwinem.
[12] Lepší vysvětlení fosilního záznamu najdete v hodinové online přednášce geologa Dr. Andrewa Snellinga „Noemova potopa a stáří Země“.
[13] Více o této velmi důležité otázce, kterou většina zastánců staré Země téměř zcela ignoruje, najdete v mém článku „Pád a problém milionů let přírodního zla“.
[14] Viz krátkých dvacet tři bodů biblických argumentů na obhajobu tohoto tvrzení. O něco delší článek naleznete v článku „Noemova potopa: jedinečná, historická, rok trvající, globální katastrofa“.
[15] V krátkém a podrobném článku (podobném mé kapitole v knize Coming to Grips with Genesis) ukazuji, že tento výrok a mnoho dalších výroků ve čtyřech evangeliích skutečně odhaluje, že Ježíš zastával myšlenku, že Země je mladá.
[16] Shrnutí tohoto historického vývoje naleznete v mé hodinové přednášce „Miliony let: nebo můj podrobný článek „Historický vývoj geologické časové stupnice staré Země“.
[17] Podrobný pohled na souvislost pravdy Genesis s morálním úpadkem a odporem vůči evangeliu, jehož jsme svědky v Americe a ve zbytku západního světa, naleznete v mém článku „Adam, morálka, evangelium a autorita Písma“ (který je poslední kapitolou v mé knize Hledání Adama, kterou napsalo několik autorů).
Přidat komentář