Jak rozpoznat falešné učitele (část 2.)

Jak rozpoznat falešné učitele (část 2.)

Doba čtení: 6 minut

V našem prvním článku jsme se zabývali prvním krokem k rozpoznání falešných učitelů. Abychom si osvojili potřebné rozlišovací schopnosti k odhalení podvodníků, musíme si uvědomit, že falešní učitelé často vypadají jako skuteční Kristovi následovníci. Falešní učitelé přicházejí jako vlci převlečení do roucha ovcí. Vycházejí zevnitř církve a vydávají se za služebníky spravedlnosti. Jejich klamné vystupování jim pomáhá v uskutečňování jejich destruktivních přání. Proto musíme být ve střehu a vědět, že ne každý, kdo tvrdí, že následuje Krista, musí být nutně pravým učedníkem. Jak ale můžeme rozeznat, kdo je pravý a kdo falešný?

Druhý krok k rozpoznání falešného učitele uvádí Ježíš v Matoušově evangeliu 7,16–20. Falešné učitele popisuje pomocí zemědělské metafory sadu. Stromy v sadu jsou vysázené proto, aby přinášely kvalitní ovoce, ze kterého se majitel sadu může těšit, dělit se o něj a prodávat ho. Ne každý keř nebo strom však přináší dobré ovoce. Některé jsou trnité a jiné jsou bodláky (Mt 7,16). Tyto druhy keřů a stromů přinášejí to, co Ježíš označuje jako „špatné ovoce“ (Mt 7,17). Ostatně jediné, co mohou trnité keře a bodláky produkovat, je špatné ovoce. Špatné stromy nikdy neponesou dobré ovoce; naopak dobré stromy nikdy nevydají špatné ovoce. Například na fíkovníku neporostou jedovaté plody.

Ježíš tento obraz používá, když varuje před falešnými učiteli. Říká: „ A tak je poznáte po jejich ovoci“ (Mt 7,20). Falešné učitele můžeme poznat podle toho, jaké „ovoce“ přinášejí. Co tedy Ježíš myslí tím ovocem? Co konkrétně máme hledat v životě církevního vedoucího, pastora nebo jakéhokoli jiného křesťana, který se nás snaží ovlivnit? Dovolte mi navrhnout tři druhy ovoce, které bychom měli zkoumat, abychom rozpoznali, zda je někdo falešným učitelem.

Prvním druhem ovoce, které bychom si měli prohlédnout, je produkt života vedoucího. Tento význam slova ovoce najdeme v Matoušově evangeliu 3,8, kde Jan Křtitel řekl farizeům a saduceům, aby „nesli ovoce, které ukazuje, že činí pokání“. Jan je varoval, aby se odvrátili od svých bezbožných způsobů života a chodili ve skutečné zbožnosti. Izraelští náboženští představitelé ztělesňovali vlastnosti falešných učitelů a jejich pokrytecké a samospravedlivé chování bylo jasnou obžalobou, že jejich charakter nenese dobré ovoce.

Zatímco všichni hřeší, včetně těch nejzbožnějších a nejupřímnějších křesťanských vůdců, pro falešného učitele je hřích životním stylem. Ovoce jeho života je v rozporu s Božím slovem. Ve 2. Petrově 2,15 jsou takoví falešní učitelé popsáni jako ti, kteří „opustili přímou cestu a zbloudili, když se dali na cestu Balaáma, syna Beorova, kterému se zalíbila mzda za nepravost“. Petr popisuje chamtivou cestu Bileáma (Balaáma), nájemného proroka, jehož celá služba se zdá být založena na finančním zisku. Falešní učitelé jsou ti, jejichž život je poznamenán láskou ke světu a věcem ve světě spíše než upřímnou láskou k Bohu.

Když se zamyslíme nad Ježíšovým varováním před špatným ovocem ze špatných stromů, měli bychom jako první aspekt ovoce nějakého vedoucího vzít v úvahu jeho život. Vidíme opravdovou lásku ke Kristu a jeho lidu, která se projevuje v postoji služebníka a svatém způsobu života? Ti, kdo jsou falešnými učedníky, nedokážou dlouhodobě udržet svou předstíranou svatost a to, kým člověk uvnitř skutečně je, stejně nakonec vyjde najevo. Falešné učitele odhalí jejich bezbožný život.

Druhým druhem ovoce, které bychom si měli prohlédnout, je ovoce úst vedoucího. Při pohledu na to, co vedoucí říká, je třeba zohlednit dva aspekty. První se týká jeho učení. Když Jan v 1. Janově 4,5 varoval své čtenáře před falešnými učiteli, řekl: „Jsou ze světa, proto z nich mluví svět a svět je slyší.“ V tomto případě se jedná o falešné učitele. Mluvit jako svět znamená mluvit v souladu se světským systémem víry. Ve 3. verši mluvit jako svět znamená popírat, že Ježíš je Kristus, který přišel od Boha. Ze rtů falešných učitelů nevyhnutelně zní falešné učení. Překrucují a pokřivují Písmo podle svých vlastních záměrů, aby sloužilo jejich nekalým cílům. Petr takové falešné učitele popisuje jako „nepoučitelné a nestálé“ a říká, že překrucují Písmo ke své vlastní zkáze.

Vzhledem k tomu, že lidé dnes Boží slovo neznají, není těžké Písmo překroutit. K rozpoznání falešných učitelů je zapotřebí, aby posluchači byli Berojští, kteří sami studují Bibli, aby se ujistili, že správně chápou smysl Božího slova. Pouze důkladným seznámením se s textem a významem Písma mohou věřící rozpoznat, kdy někdo překrucuje Písmo od jeho Bohem zamýšleného významu.

Neměli bychom se zabývat pouze učením někoho, kdo učí Boží slovo, ale měli bychom se zabývat i jeho projevy v běžném životě. Je tragické, že dnes je běžné, že křesťané, dokonce i ti, kteří zastávají vedoucí pozice, používají sprostá slova nebo se dopouštějí hrubého žertování. Písmo jasně říká, že takový jazyk není hoden žádného Kristova následovníka. V Přísloví 17,20 se píše: „Kdo má falešné srdce, nenajde dobro, kdo má proradný jazyk, upadne do zla.“ Efezským 5,4 přikazuje: „Vést sprosté, hloupé a dvojsmyslné řeči se nepatří; vy máte vzdávat Bohu díky!“ Pavel pověřil Tita, aby byl příkladem všem věřícím tím, že bude zachovávat čisté učení a bude „to zdravé a nepochybné slovo“ (Tt 2,7–8). Zbožní vedoucí pečlivě dbají na to, aby vše, co vychází z jejich úst, bylo ke cti Pána, ať už mluví z pozice služebníka nebo učitele Božího slova, nebo vedou soukromé rozhovory s přáteli a rodinou. Ovoce rtů člověka pomáhá rozpoznat, zda se jedná o falešného učitele.

Nakonec bychom si měli prohlédnout ovoce, které je výsledkem učitelova vedení. Jaké učedníky vedoucí vychovává? Ježíš řekl: „Každý, když se plně vyučí, bude jako jeho učitel“ (Lk 6,40). Když následujeme něčí vedení, vystavujeme se jeho vlivu. Vede nás vliv učitele k větší lásce ke Kristu a jeho slovu, k větší poslušnosti vůči jeho příkazům a k větší lásce k jeho lidu? Nebo nás vliv učitele odvádí od Písma, činí nás závislými spíše na učiteli než na Kristu a jeho Slově nebo nás ovlivňuje k bezbožným řečem, postojům a chování?

Protože jsme často vystaveni vlivu, který nás formuje, delší dobu, nemusíme být vždy schopni okamžitě rozpoznat, zda nás něčí vliv vede ke zbožnosti, nebo od ní vzdaluje. To platí zejména pro rafinované falešné učitele, kteří se zpočátku budou chtít tvářit, jako by byli služebníky spravedlnosti. Bylo by proto moudré zvážit nejen to, jak učitelův vliv formuje nás, ale i to, jak jeho vliv formoval ostatní. Projevují ti, kteří naslouchali jejich učení nebo kteří po léta následovali jejich příklad, ovoce Ducha? Mají hluboké porozumění Písmu a lásku k němu? Žijí tak, aby bylo zřejmé, že se podřizují Kristovým příkazům? Pokud lidé, kteří již nějakou dobu naslouchají určitému kazateli nebo učiteli, jsou svéhlaví, arogantní, doktrinálně zmatení, světští, nemorální, zákoničtí nebo tělesní, je to varovné znamení, že jde o falešného učitele. Opravdoví Kristovi učedníci, kteří učí a kážou Kristovo slovo, vychovávají pokorné, poslušné a svaté Kristovy následovníky.

Druhým krokem ke zjištění, zda je někdo falešným učitelem, je podívat se na jeho ovoce. Můžeme zkoumat jejich ovoce ve třech konkrétních oblastech: jejich život, jejich ústa a jejich vedení. Pokud v těchto oblastech vidíme špatné ovoce, je to spolehlivé znamení, že se jedná o špatný strom, falešného učitele, vlka, který přišel mezi Boží stádo v rouše beránčím. Takovým lidem je dobré se vyhýbat.

The Cripplegate

Jak rozpoznat falešné učitele (část 1.)

Jak rozpoznat falešné učitele (část 2.)

Jak rozpoznat falešné učitele (část 3.)

Jak rozpoznat falešné učitele (část 4.)

Přidat komentář