Čtyři otázky o Boží lásce pro svědky Jehovovy

Čtyři otázky o Boží lásce pro svědky Jehovovy

Doba čtení: 4 minuty
21. 10. 2022

Když jsem se dostal na druhou stranu mostu, seděli tam. Moje túra byla u konce, ale moje příležitost mluvit o Kristu teprve začínala. Na konci stezky seděli dva svědkové Jehovovi, kteří byli připraveni podělit se o svou víru a rozdat další informace o své organizaci. Část mého já je chtěla minout a vydat se domů, ale rozhodl jsem se jim dát kámen do boty, aby měli o čem přemýšlet.

Před několika lety jsem se naučil argumentační linii, kterou mohu použít v rozhovoru se svědky Jehovovými. Říkám jí „Kvůli lásce Jehovy“. Smyslem tohoto argumentu je ukázat, že Ježíš musí být Bůh na základě toho, co Písmo říká o lásce Jehovy.

Oslovil jsem své přátele svědky Jehovovy a položil jim sérii čtyř otázek.

Za prvé, miluje Bůh lidi? „Samozřejmě že miluje,“ odpověděli. Diskutovali jsme o tom, že v Janovi 3,16 se píše, že Bůh tak miloval svět, že poslal svého jediného Syna. Zmínil jsem se jim také o 1. Janově 4,8–10, kde se píše, že Bůh je láska a jeho láska se projevila v tom, že poslal Ježíše, aby se stal smírnou obětí za naše hříchy.

Po zjištění, že Bůh nás miluje, jsme přešli k mé druhé otázce: Jaký je podle Bible největší projev lásky? Moji přátelé z řad svědků Jehovových se na chvíli zarazili a pak odpověděli, že nevědí. Poukázal jsem na Jana 15,13: „Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele.“ To je pravda. Ježíš tvrdil, že sebeobětování je největší formou lásky. Souhlasně přikývli.

Moje třetí otázka zněla: Jak Bůh prokázal, že nás miluje? Odpověděli, že poslal svého Syna Ježíše. Do jisté míry jsem souhlasil. V Římanům 5,8 se píše: „Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní.“ To je pravda. Tento verš spolu s verši Jan 3,16 a 1. Janův 4,8–10 vysvětlují, že Bůh prokázal svou lásku tím, že poslal svého Syna. Podle Písma to však není největší projev lásky. Největším projevem lásky je položení vlastního života, nikoliv poslání někoho jiného.

Písmo nám také říká, že Ježíš je přesným obrazem Boží přirozenosti (Žd 1,3). Pokud je to pravda, pak můžeme v Ježíšově sebeobětování vidět Boží přirozenost. Pro svědky Jehovovy to však představuje problém.

Podle teologie svědků Jehovových Ježíš není Bůh; je to první stvořená bytost. Věří, že je velmi výjimečný, že stvořil vesmír a že nic jiného jako on neexistuje, přesto není věčným Bohem; tím je pouze Jehova.

Přečtěme si Jana 3,16 teologickou optikou svědků: „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna [někoho, kdo není Jehova], aby žádný, kdo v něho věří [tedy v někoho, kdo není Jehova], nezahynul, ale měl věčný život.“ Nyní se stejnou optikou podívejte na Římanům 5,8: „Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus  [někdo, kdo není Jehova] za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní.“

Vysvětlím to na příkladu. Kdyby moje pětiletá dcera spadla do rozvodněné řeky a topila se, jaký největší projev lásky bych jí mohl prokázat? Nebylo by to to, že bych sám skočil do rozbouřené řeky a pokusil se ji zachránit? Řekněme, že poté, co jsem viděl, jak moje dcera padá do řeky, poslal jsem do řeky svého osmiletého syna, aby ji zachránil. Prokázal bych tím, že jsem poslal svého syna vstříc nebezpečí, že svou topící se dceru miluji? Ano, ale nebyl by to ten největší projev lásky. Větším projevem lásky by byl čin mého syna, který by se dobrovolně vystavil nebezpečí.

Pak jsem položil svou čtvrtou otázku: Miluje nás Ježíš víc než Jehova? „Samozřejmě že ne,“ odpověděli mi moji přátelé svědkové. Připomněl jsem jim tedy, že podle Písma Ježíš prokázal svou lásku tím největším možným způsobem, když za nás položil svůj život. To je něco, co Jehova neudělal. Přesto Jan 3,16 jasně říká: „Bůh tak miloval svět“, a Římanům 5,8 začíná slovy: „Bůh však prokazuje svou lásku k nám …“ To je pravda. Jak tomu můžeme rozumět?

Pokud Ježíš není jednou ze tří osob Boží trojice, potom tyto verše vůbec nesouvisí s výše zmíněnými a logicky z nich nelze vyvodit žádné závěry. Je to jako říct, že kazatel byl unavený, a tak si manžel zdříml. Nebo admirál měl hlad, tak si operní pěvec dal čtyři kousky pizzy. Tyto věty dávají smysl pouze tehdy, je-li manžel ve skutečnosti kazatel a operní pěvec admirál.

Stejně tak tyto verše o tom, že Bůh prokázal svou lásku tím, že poslal Ježíše, aby se stal obětí, dávají smysl pouze tehdy, pokud je Ježíš Bůh. Kdyby Ježíš nebyl Bůh, jak tvrdí svědkové Jehovovi, tyto verše by sdělovaly, že Ježíš, stvořená bytost, má k nám větší lásku než Jehova. Pokud však Ježíš je Bůh, dávají tyto verše dokonalý smysl.

Stand to Reason

Přidat komentář