Průvodce pro rodiče, jak mluvit s dětmi o politické angažovanosti

Průvodce pro rodiče, jak mluvit s dětmi o politické angažovanosti

Doba čtení: 10 minut

Špatné přístupy k politice

Měli bychom si něco ujasnit: jakkoli je politická angažovanost důležitá, žádná pozemská politická utopie není možná. Politika na této straně nebe se často rovná zmírňování následků hříchu více než zajištění dokonalého politického společenství. Ale realistická očekávání ohledně toho, co je možné v padlé době s mnoha různými lidmi žijícími v komunitě, nijak nesnižují důležitost toho, abyste si byli vědomi toho, co se ve vaší komunitě děje, a radostně a vytrvale bojovali za spravedlnost. Někteří možná nebudou souhlasit s tím, co se chystáme říci, ale myslíme si, že být věrným křesťanem znamená věrně spravovat a věrně si všímat místa, kde člověk žije, a toho, co se děje a co ovlivňuje životy všech. Máte povinnost vědět, co se děje ve vašem světě a ve vaší komunitě, a pracovat způsobem, který je pro vás vhodný, aby zde byla nastolena vláda spravedlnosti a práva (Jer 29,4-7). To ovšem nevnímáme jako poslání církve, ale jako poslání zbožných občanů, aby svá města, státy a národ utvářeli k dobrému.

Pokud jste křesťanský rodič, neříkáme, že musíte celý den poslouchat rádio, sledovat kabelové zpravodajství nebo procházet sociální média a sledovat ty nejostřejší politické názory, ale neměli byste mít ani hlavu zabořenou v písku. Před posedlostí politikou je třeba se chránit se stejným důrazem, jako je třeba odmítat lhostejnost k politice. Jak lhostejnost, tak posedlost jsou si stejně podobné v tom, že jsou špatným přístupem k politické angažovanosti.

Biblické principy

Zde je několik základních biblických, teologických a filozofických zásad týkajících se politické angažovanosti, které by měl znát každý křesťanský rodič:

  • Křesťanská účast na veřejném dění vyžaduje úsilí o spravedlnost, sociální odpovědnost a péči o lidská práva.
  • Křesťané by si měli všímat, jak politické diskuse ovlivňují veřejnou spravedlnost, přirozenou rodinu, náboženskou svobodu a veřejnou morálku. Tři oblasti, na které je třeba dávat pozor, pokud jde o jejich dopad na politiku, jsou kategorie z řádu stvoření: existence, identita a rodina.
  • Politika je koordinovaná činnost ve prospěch spravedlnosti.
  • Volby mají reálné důsledky, které ovlivňují společnost v dobrém i zlém.
  • Nejlepší způsob, jak se politicky angažovat, je začít na místní úrovni.
  • Křesťané by se měli chovat k vládním úředníkům s respektem, i když s nimi silně nesouhlasí.
  • V politické debatě je důležité určit, v čem spočívá nesouhlas. Určení toho, v čem nesouhlas skutečně spočívá, pomáhá vytyčit cestu ke vzájemnému pochopení odlišných pohledů.
  • Vyhýbání se osobním urážkám v politické konverzaci je velmi důležité pro zachování ducha zdvořilosti.
  • Ačkoli je to politováníhodné, polarizace je nevyhnutelná, protože světonázorové rozdíly mezi soupeřícími politickými stranami, platformami a kandidáty jsou stále výraznější.
  • Zda je člověk součástí politické menšiny, nebo naopak většiny, není žádná samo o sobě ctností nebo neřestí. Důležitý je morální obsah toho, co člověk v politice dělá.
  • Romantické odmítání zapojení se do politiky je přihlouplé a nezohledňuje, jak může reálná účast na tvorbě zákonů pozitivně ovlivnit politiku a kulturu.
  • Jak kdysi poznamenal Carl F. H. Henry, je odpovědností církve „ vyhlašovat měřítka, podle nichž budou národy nakonec souzeny, a božské normy, kterým se člověk a společnost musí přizpůsobit, má-li civilizace přetrvat“.[1]

Průvodce konverzací

Protože věříme, že domov je ústředním místem pro rozvoj další křesťanské generace, nazýváme naši posloupnost konverzačních instrukcí „patry“, které odpovídají domovu. Níže najdete tři „patra“ biblických pravd a podnětů ke konverzaci. Namísto přísných věkových směrnic používáme „patra“ jako vodítka, která vám pomohou určit, kam by se vaše dítě mohlo nejlépe zařadit na základě svého vývoje, zralosti a věku.

Děti z prvního patra jsou pravděpodobně ve věku od čtyř do osmi let, děti z druhého patra jsou pravděpodobně ve věku od osmi do dvanácti let a děti ze třetího patra jsou pravděpodobně ve věku od dvanácti do šestnácti let. Pokud si myslíte, že je vaše dítě připraveno na dospělejší konverzaci, přesuňte se do dalšího patra. Pokud si myslíte, že vaše dítě není na konverzaci připraveno, přesuňte se o patro níže. Jednotlivá patra nejsou pevně daná a mají vás vést k důkladnému probírání témat podle toho, jak vaše dítě roste, a pomoci vám udržet si kulturní náskok.

Nezapomeňte, že chcete být první osobou, která se svým dítětem povede rozhovor, abyste mohli položit biblické základy. V opačném případě vytvoří základy kultura za vás. Buďte bdělí a udržujte si před kulturou náskok.

První patro

Biblické pravdy

  • Vláda je instituce, která má na starosti tvorbu zákonů pro danou zemi nebo stát. Vydává pravidla a zákony na ochranu svých občanů (lidí), kteří v dané zemi či státě žijí. Tato pravidla a zákony zajišťují bezpečnost občanů a trestají občany, kteří se rozhodují špatně (Ř 13,1-7).
  • Veškerá vláda je pod Boží autoritou. Bůh má na starosti všechno na nebi i na zemi.
  • Vláda vydává pravidla, která pomáhají chránit rodiny a děti a pomáhají komunitě (všem lidem, kteří žijí a pracují společně v jednom městě nebo regionu).
  • Měli bychom se starat o naši vládu, protože Ježíš nám říká, abychom se navzájem milovali. Měli bychom naší vládě pomáhat, protože pomáhá našim sousedům a komunitě žít společně v dobrém (Jer 29,4-7).
  • Bůh nám říká, abychom poslouchali naše pozemské představitele, když vydávají zákony o tom, jak žít na zemi (1 Pt 2,13-17).
  • Musíme být laskaví a milující, i když s druhými nesouhlasíme (Kol 4,6).

Začínáme konverzaci

  • Kdo je v čele země? Kdo vytváří pravidla a zákony? K čemu slouží pravidla a zákony?
  • Vláda je podřízena komu? Co má na starosti Bůh?
  • Jaká pravidla vytváří vláda? Jsou tato pravidla dobrá nebo špatná?
  • Měli bychom se o vládu starat? Proč bychom se měli starat o vládu? Proč bychom se měli starat o své bližní? Jak se staráte o své sousedy?
  • Koho máme podle Boha poslouchat? Kdy máme poslouchat své pozemské vůdce?
  • Budeme vždy se všemi souhlasit? Jak bychom se měli zachovat, když s někým nesouhlasíme? Už jste někdy s někým nesouhlasili? Jak jste se zachovali?

Druhé patro

Biblické pravdy

  • Vláda vytváří pravidla a zákony na ochranu občanů zemí a států. Cílem vlády je uznávat Bohem daná práva lidských bytostí, zajišťovat bezpečnost občanů a trestat zlo (Ř 13,1-7).
  • Vláda je pod Boží autoritou a její úlohou je společné dobro rodiny a komunity.
  • Společné dobro je, když vláda přijímá zákony tak, aby umožnila lidem žít, rodinám růst a komunitám se rozvíjet.
  • Bůh nás vyzývá, abychom milovali své bližní. Láska k bližnímu vás povede k tomu, abyste se zapojili do vlády a usilovali o zákony, které umožňují rozkvět jejich života (Jer 29,4-7).
  • Bůh nás vyzývá, abychom poslouchali své pozemské vůdce. Vládu máme poslouchat, respektovat a ctít, pokud se nezpronevěřuje Božím přikázáním (1 Pt 2,13-17).
  • Když nesouhlasíme s politikou, musíme mluvit pravdivě a s milostí (Kol 4,6).

Začínáme konverzaci

  • Co je úkolem vlády? Myslíte si, že vláda vždy správně plní své cíle? Proč ano, nebo proč ne?
  • Komu vláda podléhá? Jak byla vláda koncipována? Kdo ji tak navrhl? Proč podle tebe Bůh navrhl vládu pro nás na zemi?
  • Co je to obecné dobro? Jaké znáte zákony, které umožňují lidem žít, rodinám růst a komunitám se rozvíjet?
  • Jak se očekává, že budeš komunikovat se svým sousedem? Jak projevuješ lásku svému bližnímu? Pokud miluješ svého bližního, jak tě to povede k tomu, že se budeš chtít podílet na vládě a tvorbě zákonů, které jsou pro něj dobré? Jaké zákony jsou dobré pro tvé bližní?
  • Jak máš jednat se svými pozemskými vedoucími? Posloucháš, respektuješ a ctíš vládu a její vedoucí představitele? Kdy bys vládu neposlechl?
  • Co znamená mluvit o politice s pravdou a milostí? Neshodli jste se někdy s někým na politice? Jak jste v takovém sporu reagovali? Jak byste mohli mít neshody a přitom mluvit v pravdě a s milostí?

Třetí patro

Biblické pravdy

  • Cílem každého pozemského politického režimu je uznávat přirozená práva lidských bytostí, podporovat systém rovné spravedlnosti před zákonem, usnadňovat přístup ke společnému dobru a trestat zlé skutky, kterých se lidé dopouštějí jeden vůči druhému (Ř 13,1-7).
  • Obecné dobro je prospěch nebo zájem všech lidí ve skupině nebo společnosti. Jako křesťané bychom se měli angažovat v politice, abychom usilovali o obecné dobro, které umožňuje jednotlivcům, skupinám a institucím vzkvétat kvůli tomu, k čemu jsou určeny: aby lidé žili, rodiny vzkvétaly a komunity prosperovaly. Politika je způsob, jakým organizujeme svůj život ve společnosti (Jr 29,4-7).
  • Obezřetnost je ctnost spočívající v pozornosti nebo opatrnosti vůči možnému nebezpečí. Křesťané musí být obezřetní, pokud jde o politiku. Ne všichni se shodneme na tom, jaká politika je nejlepší. O některých opatřeních lze mezi křesťany opatrně diskutovat: o kontrole zbraní a zdravotní péči. Jiné oblasti politiky jsou morálními skutečnostmi, kterých se křesťané musí pevně držet: například právo na život, identita muže a ženy a definice manželství. Musíme rozlišovat, jaké strany, platformy a politické názory jsme ochotni podporovat, podle toho, jak se vědomě staví k morálnímu zlu nebo proti němu (Ž 34,14).
  • Bůh vyzývá křesťany, aby poslouchali, respektovali a ctili stát a dodržovali jeho zákony až do té míry, že nedojde k neposlušnosti vůči Božím přikázáním. Stát není určen k tomu, aby vás nasměroval k Bohu nebo řešil teologické debaty. Úloha vlády je omezena na pozemské záležitosti.
  • Křesťané musí být odvážní a slušní. Budeme se rozcházet v názorech na politiku, politiky, platformy atd. Vyhýbat se osobním urážkám v politické konverzaci je velmi důležité pro zachování slušného chování. Musíme se cvičit ve zdvořilosti a učit se, jak dobře souhlasit a také jak přátelsky nesouhlasit (Kol 4,6).
  • Nejlepším místem pro zapojení se do politiky je místní úroveň. A nezapomeň se zaregistrovat k volbám, až ti bude osmnáct let.

Začátky konverzace

  • Jak by se křesťané měli dívat na státní úřady a zákony? Jak daleko by měli křesťané zajít v poslušnosti vůči pozemské vládě? Proč je vláda omezená?
  • Budeme se v politice vždy shodovat? Co by se mělo stát, když se neshodneme? Už jsi měl někdy neshody ohledně politiků nebo politiky? Jak jsi takový rozhovor zvládl? Jak bys ho mohl příště vyřešit lépe?
  • Co je účelem vlády, podle toho, jak ji Bůh zamýšlel? Co jsou to lidská práva? Jak uznáváme přirozená práva lidských bytostí a jak posuzujeme, zda naše zákony odrážejí Boží měřítko spravedlnosti? Jak prosazujeme rovnost spravedlnosti před zákonem a co je třeba změnit, aby zákony více odpovídaly Božímu měřítku spravedlnosti? Jak podporujeme společné dobro? Jak trestáme zlé skutky? Když se podíváme na různé formy vlády ve světě, kdo to dělá dobře a kdo špatně? Proč? Jaká forma vlády je podle tebe nejlepší a proč? Jaká je podle tebe nejhorší forma vlády a proč?
  • Co je to obecné dobro a proč bychom o něj jako křesťané měli usilovat? Jak podle tebe vláda umožňuje lidem žít, rodinám vzkvétat a komunitám prosperovat? Souhlasíš s tím, že politiku lze zjednodušeně shrnout jako organizaci našeho života ve společnosti? Proč ano, proč ne?
  • Co je to obezřetnost a proč je to ctnost, kterou musí křesťané uplatňovat také na politické scéně? Co znamená, že na některé zásady politiky lze pohlížet volně a na jiné je třeba pohlížet pevně? Na jakých zásadách se podle vás křesťané musí shodnout a na jakých zásadách se podle vás mohou neshodnout? Co je to morální zlo? Proč musíme být tak pečliví a nároční, pokud jde o politické platformy, politiky, strany atd. z hlediska morálního zla? Stalo se ti někdy, že se ti líbil nějaký politik, ale nesouhlasil jsi s jeho politikou? Co sis o tom myslel/a?
  • Jak by měli křesťané reagovat na vládní autoritu? Jaká je role vlády při řešení pozemských a nebeských záležitostí? Jak daleko bychom měli zajít ve vztahu k politice a vládě?
  • Neshodl ses někdy s někým na politikovi nebo politice? Jak jste to řešili? Co říká Bůh o tom, jak bychom měli jako křesťané řešit neshody? Můžeme dovolit, aby politika způsobila rozdělení v naší církvi nebo mezi bratry a sestrami křesťany? Jak se dá naplánovat příští debata o těchto vyhrocených tématech?
  • Kde je nejlepší začít? Kdy se můžeš zaregistrovat k volbám?

 

Andrew T. Walker (PhD., The Southern Baptist Theological Seminary) vyučuje křesťanskou etiku a teologii vztahující se ke společnosti na Southern Baptist Theological Seminary a působí jako proděkan Teologické fakulty. Je spolupracovníkem Centra pro etiku a politiku veřejného života a vedoucím redaktorem časopisu WORLD Opinions. Žije se svou ženou a třemi dcerami v Louisville ve státě Kentucky.

Christian Walkerová je uznávanou autorkou učebních plánů a pedagožkou se zkušenostmi s vedením rozsáhlé služby pro děti v místní církvi a s dlouholetou praxí v základním školství. Učí na jedné z křesťanských škol v Louisville ve státě Kentucky. Žije se svým manželem a třemi dcerami v Louisville ve státě Kentucky.


Crossway

 

[1] Carl F. H. Henry, “An Ecumenical Bombshell,” Christianity Today, September 15, 1967, 28.

Přidat komentář