Kristus je všechno
[V Koloským 3,11] se apoštol zasazuje o svatost. Horlivě bojoval proti hříchu a za zachování křesťanské milosti, ale neuchýlil se k odůvodnění, které by bylo v rozporu s evangeliem o Boží milosti, jako to dělají někteří, kteří by chtěli být považováni za hlasatele evangelia. Nepředložil jediný důvod ze zákona… Věděl, že píše věřícím, kteří nejsou pod zákonem, ale pod milostí, a proto své argumenty čerpal z milosti a přizpůsobil je povaze a stavu „vyvolených Božích, svatých a milovaných“. Živil plamen jejich lásky dobrým palivem a rozdmýchával jejich horlivost vhodnými pomůckami… Dále… prohlašuje, že život věřícího je v Kristu, neboť jste „zemřeli a váš život je skryt spolu s Kristem v Bohu“. Z toho také vyvozuje svatost…
Pak předkládá… že pro… církev je Kristus jediným rozlišovacím znakem… Protože tím jediným, co odlišuje křesťana od ostatních lidí, a jediným podstatným rozlišovacím znakem v novém světě milosti je Kristus, jsme vedeni k tomu, abychom za touto skutečností viděli velké a zcela zásadní učení. V říši milosti jsou věci takové, jaké se zdají být. Kristus je zjevně vším, protože vším také doopravdy je. Mít Krista znamená pro církev vlastnit všechno ve všem, protože Kristus je skutečně všechno ve všem. Vše, co je v křesťanovi opravdové, vše, co je svaté, nebeské, čisté, trvalé a zachraňující, je z Pána Ježíše. Tato velká žulová pravda tvoří základ celého křesťanského systému. Kristus je ve své církvi a v každém jejím jednotlivém členu skutečně a opravdově všechno ve všem…
Tento malý text je zároveň jedním z největších v celé Bibli… Nebylo by v možnostech aritmetiky vyčíslit hodnotu tohoto safírového textu. Mohl bych doufat, že unesu celý svět, stejně jako že pochopím vše, co je obsaženo v těchto několika slovech… Kdo dokáže vtěsnat „všechno“ do kázání (nebo knihy!)? Zaručuji vám, že moje dnešní kázání bude pozoruhodnější kvůli tomu, co jsem vynechal, než pro to, co obsahuje, a doufám, že každý křesťan zde bude mít připomínky k tomu, co jsem neřekl, protože tím bych udělal mnoho dobrého, kdybych podnítil rozjímání a úvahy na toto téma. Kdybych se vám pokusil vylíčit celý význam tohoto bezbřehého textu, potřeboval bych k tomu celý čas a věčnost, a ani pak by mi všechny jazyky, lidské ani andělské, nepomohly k tomu, abych ho obsáhl celý…
Jak to… usvědčuje svaté z chladu. Je-li Kristus všechno ve všem, jak to, že ho tak málo milujeme? Je-li tak vzácný, jak to, že si ho tak málo ceníme?... Kristus je všechno, moji bratři, ale podívejte se, jak málo mu nabízíme… Kéž nás Bůh podnítí ke svaté horlivosti, abychom, je-li Kristus pro nás vším, byli i my pro Krista vším… Kristus je všechno ve všem; proto „jako vyvolení Boží, svatí a milovaní, oblecte milosrdný soucit, dobrotu, skromnost, pokoru a trpělivost“. Projev Kristova života ve svatých je přirozeným závěrem vyplývajícím ze skutečnosti, že Kristus je pro ně vším. Je-li Kristus vším, a já, křesťan, nejsem jako Kristus, je mé křesťanství průhledným podvodem, nejsem ničím jiným než ubohým pokrytcem a má vnější zbožnost je okázalou parádou, v níž má duše odejde do pekla – nic víc. Je to pozlacená rakev pro mrtvého ducha… Bez Krista nejste nic, i když jste pokřtěni, i když jste členy církve, i když jste vysoce ceněni jako diakoni, starší, pastýři.
Ó, mějte tedy Krista všude a ve všem, a tím přimějte lidi, aby mohli říci: „Pro toho člověka je Kristus vším ve všem, já jsem si toho všiml, byl s Ježíšem a učil se od něho, vždyť jedná jako Ježíš“.
- výňatek z kázání Ch. H. Spurgeona na text z Ko 3,11 -
Přidat komentář